Tarcze nawiercane czy warto?

Wybór odpowiednich tarcz hamulcowych dla swojego pojazdu może być trudnym zadaniem, gdyż na rynku dostępne są różne rodzaje tarcz.

Jedną z popularnych opcji są tarcze nawiercane, które budzą wiele kontrowersji i wątpliwości wśród kierowców. Czy warto zainwestować w tarcze nawiercane, czy też lepiej pozostać przy tradycyjnych tarczach? W tym artykule przyjrzymy się tej kwestii bliżej, analizując zarówno zalety, jak i wady tarcz nawiercanych.

Czym są tarcze nawiercane?

Tarcze nawiercane, zwane także perforowanymi, charakteryzują się obecnością otworów lub rowków na ich powierzchni. Te otwory mają za zadanie poprawić odprowadzanie ciepła z tarczy, co ma z kolei przyczynić się do lepszej wydajności hamowania. Dodatkowo, otwory mogą pomóc w usuwaniu wody, błota i pyłu z powierzchni hamującej, co z kolei może poprawić przyczepność hamulców w różnych warunkach drogowych.

Zalety tarcz nawiercanych

Lepsza odporność na przegrzewanie

Otwory w tarczach nawiercanych umożliwiają lepszą dyssypację ciepła, co pozwala uniknąć przegrzewania hamulców podczas intensywnego hamowania. Dzięki temu, tarcze nawiercane są bardziej odporne na tzw. fading hamulców, czyli spadek skuteczności hamowania spowodowany nadmiernym nagrzaniem.

Poprawiona przyczepność w warunkach deszczowych

Otwory w tarczach nawiercanych mogą pomóc w odprowadzaniu wody z powierzchni hamującej, co z kolei poprawia przyczepność hamulców podczas jazdy w deszczu. Dzięki temu, kierowcy mogą czuć się pewniej i bezpieczniej nawet w trudnych warunkach pogodowych.

Zobacz również   Sztuka kochania – cały film za darmo: czy to możliwe?

Lekkie i sportowe wygląd

Tarcze nawiercane dodają również estetyki pojazdowi, nadając mu sportowy wygląd. Dla wielu entuzjastów motoryzacji jest to istotny czynnik przy wyborze części zamiennych do samochodu.

Wady tarcz nawiercanych

Większe zużycie klocków hamulcowych

Otwory w tarczach nawiercanych mogą przyczynić się do szybszego zużycia klocków hamulcowych. Cząstki metalu z tarcz mogą osadzać się na klockach, skracając ich żywotność i wymagając częstszej wymiany.

Wrażliwość na pęknięcia

Tarcze nawiercane mogą być bardziej podatne na pęknięcia niż tradycyjne tarcze, zwłaszcza w przypadku intensywnego użytkowania lub narażenia na duże obciążenia. Pęknięcie tarczy może prowadzić do utraty skuteczności hamowania i konieczności jej wymiany.

Wyższy koszt

Tarcze nawiercane są zazwyczaj droższe niż tradycyjne tarcze, co może stanowić istotny czynnik przy wyborze części zamiennych dla pojazdu. Wprowadzenie tarcz nawiercanych może zwiększyć koszt eksploatacji pojazdu.
Wybór pomiędzy tarczami nawiercanymi a tradycyjnymi tarczami hamulcowymi zależy głównie od preferencji kierowcy, jego stylu jazdy oraz budżetu. Tarcze nawiercane oferują pewne zalety, takie jak lepsza odporność na przegrzewanie i poprawiona przyczepność w warunkach deszczowych, jednakże wiążą się również z pewnymi wadami, takimi jak większe zużycie klocków hamulcowych i wyższy koszt. Przed podjęciem decyzji warto dokładnie przeanalizować własne potrzeby i oczekiwania, a także skonsultować się z profesjonalistą w celu wyboru najbardziej odpowiednich tarcz hamulcowych dla konkretnego pojazdu.

Zobacz również   Jak wygląda tabela grupy c w turnieju piłki nożnej