Egr – co to jest i jak działa?

Wprowadzenie do systemu egr

System EGR (Exhaust Gas Recirculation) jest jednym z kluczowych elementów współczesnych silników spalinowych.

Ma on kluczowe znaczenie dla redukcji emisji związków azotu (NOx) oraz spełnienia coraz bardziej restrykcyjnych norm emisji spalin. Jednakże, dla większości osób poza światem mechaniki, pojęcie EGR może być zupełną zagadką. W tym artykule bliżej przyjrzymy się temu, czym jest EGR i jak działa.

Co to jest egr?

EGR to skrót od Exhaust Gas Recirculation, czyli w tłumaczeniu na polski Recyrkulacja Spalin. Jest to system, który przeprowadza część spalin wytworzonych podczas pracy silnika z powrotem do układu dolotowego. W praktyce, część spalin jest zbierana z wydechu i kierowana z powrotem do komory spalania. Jest to proces kontrolowany przez różne czujniki i zawory, które decydują o ilości spalin, która zostaje zarecyklowana.

Jak działa egr?

Proces działania EGR polega na zasysaniu spalin z układu wydechowego i wprowadzaniu ich do układu dolotowego silnika. Zasysane spaliny zmieszane są z powietrzem zasysanym przez układ dolotowy, a następnie trafiają do komory spalania, gdzie są ponownie spalane. Ten proces ma kilka kluczowych efektów.
Po pierwsze, zasysanie spalin zmniejsza temperaturę spalania w komorze silnika. Ponieważ spaliny są mniej reaktywne niż czyste powietrze, proces spalania staje się mniej gorący, co zmniejsza ilość wytworzonych tlenków azotu (NOx). NOx są szkodliwymi związkami, które przyczyniają się do zanieczyszczenia powietrza oraz mogą być szkodliwe dla zdrowia ludzi.
Po drugie, dodanie spalin do mieszanki paliwowo-powietrznej zmniejsza ilość tlenu dostępnego do spalania. To z kolei prowadzi do obniżenia temperatury spalania, co może pomóc w redukcji emisji tlenków azotu.

Zalety i wady egr

Zalety systemu EGR są istotne zarówno dla środowiska, jak i dla efektywności silnika. Przede wszystkim, redukcja emisji tlenków azotu jest kluczowym celem EGR, co przyczynia się do poprawy jakości powietrza i zmniejszenia negatywnego wpływu transportu na środowisko.
Jednakże, istnieją również pewne wady związane z EGR. Jedną z nich jest fakt, że recyrkulacja spalin może prowadzić do zwiększonego zanieczyszczenia układu dolotowego oraz redukcji wydajności silnika. Ponadto, w niektórych przypadkach, nadmierna ilość recyrkulowanych spalin może prowadzić do obniżenia osiągów silnika oraz zwiększonej emisji cząstek stałych.
System EGR odgrywa kluczową rolę w redukcji emisji spalin oraz spełnieniu norm emisji. Poprzez recyrkulację spalin, EGR zmniejsza temperaturę spalania w komorze silnika, co pomaga w ograniczeniu emisji tlenków azotu. Jednakże, istnieją również pewne wady związane z tym systemem, takie jak zwiększone zanieczyszczenie układu dolotowego czy redukcja wydajności silnika. Wraz z postępem technologicznym, producenci samochodów stale doskonalą systemy EGR, aby osiągać optymalny balans pomiędzy redukcją emisji a efektywnością silnika.

Zobacz również   Jak wygląda małpa